معاون آموزشی وزیر علوم که دیروز به همراه مدیران کل این حوزه برای آخرین بار در دولت دهم به میان خبرنگاران آمده بود، اعلام کرد: در دولت دهم 2اتفاق مهم افتاد، یکی نهایی شدن نقشه جامع علمی کشور و دیگری تصویب برنامه پنجم توسعه که در همه تصمیمگیریهای وزارتخانه این اسناد بهعنوان سند بالادستی مدنظر بوده است.به گفته حسین نادریمنش، وزارت علوم طی 4سال اخیر برای راهاندازی بیش از یکهزار رشته دکتری در خارج از تهران مجوز صادر کرده که ایجاد ظرفیت توزیع شده، عدالتمحورانه بوده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده درباره حذف کنکور افزود: با ظرفیتسازیهای انجامشده بخش عمدهای از ظرفیتها در دورههای کاردانی و کارشناسی ایجاد شد ولی بهعلت بالا رفتن ظرفیت متقاضی در دوره دکتری، مجبور شدیم یک کنکور نیمهمتمرکز برای توزیع عدالت برگزار کنیم تا شانس همه داوطلبان برای ورود به دکتری یکسان باشد.معاون وزیر علوم اظهار کرد: براساس نتایج نظرسنجیها، 70درصد داوطلبان دکتری از برگزاری کنکور رضایت د ارند و چنانچه نارضایتی وجود دارد مربوط به بخش مصاحبه حضوری در دانشگاههاست و بسیاری نیز خواهان حذف مصاحبه هستند.
آزادها و جامع علمیکاربردی
معاون وزیر علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام وضعیت تفویض اختیار مؤسسات آموزش عالی آزاد به دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: هدف، ساماندهی این مؤسسات بود، مؤسسات آموزش عالی آزاد قبلا میتوانستند هر دورهای را راهاندازی کنند، ولی اکنون مشخص کردهایم که دورههایشان باید کاربردی باشد و به ایجاد توانمندی منجر شود، بنابراین براساس گزارشهایی که من از فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره این مؤسسات دارم این است که اتفاقات خوبی افتاده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مؤسسات نوع اول براساس مجوزشان میتوانند مدرک مورد تأیید وزارت علوم صادر کنند و اکنون مدارک این مؤسسات برای تأیید به دانشگاه جامع علمی کاربردی ارجاع داده میشود و دارندگان این مدارک دچار مشکلاتی شدهاند، گفت: این مشکل بهزودی با هماهنگی دستگاههای ذیربط حل میشود.مسئولان مؤسسات آموزش عالی آزاد معتقدند که دانشگاه جامع علمی کاربردی به وعدههای خود درباره این مؤسسات عمل نکردهاست و این مؤسسات در حال ورشکستگی هستند.
حذف دورههای فراگیر کارشناسی
نادریمنش درباره حذف دورههای فراگیر کارشناسی دانشگاه پیامنور تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون ظرفیت ما در کاردانی و کارشناسی بیش از نیاز است، باید ظرفیت مجموعهها مشخص شود، پس نمیتوانیم به یک بخش بگوییم که به 4روش انجام دهد و بخش دیگری پذیرش خود را فقط از طریق سازمان سنجش اعمال کند.وی درباره نحوه برخورد با مؤسساتی که اقدام به برگزاری دورههای فراگیر پیام نور میکنند نیز اظهار کرد: چون این مؤسسات زیرمجموعه دانشگاه پیام نور هستند از نظر تخصصی منطقیترین جایی که میتواند این موضوع را پیگیری کند خود دانشگاه پیام نور است.
420هزار دانشجو در غیردولتیها
در ادامه این نشست خبری، مدیرکل مؤسسات آموزش عالی غیردولتی با اشاره به تحصیل 420هزار دانشجو در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: این تعداد دانشجو در 345مؤسسه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
گسترش کمی آموزش عالی
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز با اشاره به کارنامه وزارت علوم در توسعه رشتهها و مؤسسات آموزش عالی از رشد 2هزار و 202درصدی تعداد رشته محلهای دکتری خبر داد.ابوالفضل حسنی گفت: از سال 84تا 91رشد 397درصدی در تعداد مراکز آموزش عالی ایجاد شد، در همین مدت رشته محلهای کاردانی 645درصد رشد، کارشناسی 721درصد رشد، کارشناسی ارشد 704درصد رشد و دکتری 202 درصد افزایش داشتهاند.
وی درخصوص افزایش شهریه دانشگاهها نیز اظهار کرد: تصمیم بر این شد که هر 2سال یکبار بازنگری جدی بر شهریهها صورت گیرد که امسال این بازنگری بهطور جدی انجام شد.معاون آموزشی وزیر علوم نیز اعلام کرد: از این پس برای مؤسسات دارای فضای استیجاری هیچ مجوزی تعلق نمیگیرد.
پردیسهای خودگردان، برگ زرین
حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزشعالی اظهار داشت: پردیسهای خودگردان دانشگاهی با توجه به مسائل اقتصادی و تحریمی که برای دانشگاهها ایجاد شد برگزرینی در کارنامه وزارت علوم به شمار میآید و بسیاری از دانشجویان ایرانی خارج از کشور متقاضی انتقال به پردیسهای خودگردان داخل کشور هستند.در همین حال نادریمنش، معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: دانشگاهها و دانشجویان از پردیسهای خودگردان ابراز رضایت کردهاند.
وی افزود: براساس یکی از مصوبات برنامه پنجم توسعه بخشی از ظرفیت مازاد دانشگاهها باید در پردیسهای خودگردان پذیرش شوند.در حالی از پردیسهای خودگردان بهعنوان برگ زرین یاد میشود که برخی دانشگاهها دانشجویانی را که برای دورههای شبانه پذیرش کردهاند مجبور کردهاند در پردیسهای خودگردان همان دانشگاهها ثبتنام کنند که این اجبار اعتراض دانشجویان را به
دنبال داشت.